Rare jurken

bruidsjapondonderdag 25 februari 2016 – De bruid die deze japon droeg, moet schuin laverend door het huis zijn gelopen. Met zulke breed aangezette heupen passeer je, gewoon rechtdoor lopend, immers geen enkele deur. Zelfs niet in de meest luxueuze land- of herenhuizen. En hoe moet ze ooit in haar koetsje zijn gestapt? Was er naast het lieftallige bruidje met deze enorme flanken überhaupt wel plaats voor een man?

Ik had deze jurk al vaker gezien, maar hij (zij) blijft me verbazen. Ook nu, op de tentoonstelling Catwalk, in het Rijksmuseum. Erwin Olaf heeft de expositie vormgegeven. Dat mag hij vaker doen, wat mij betreft, want de manier waarop de paspoppen staan opgesteld, is prachtig.

Zittend naast een heuse catwalk zie je de jurken van de 19e eeuw tot aan WO II aan je voorbij ‘lopen’. In de zaal waar de beroemde bruidsjurk staat opgesteld, is ook de inmiddels bekende foto van de fotograaf te zien. Het was niet toegestaan het fotomodel in de jurk te hijsen, dus moest er flink worden gefotoshopt. Maar het resultaat is prachtig, vooral ook door het gepoedersuikerde gelaat dat haar de uitstraling geeft van een winterkoningin. ‘Om af te likken’, zei iemand naast me.

In een van de zalen staan gemaskerde paspoppen met vooral 18e- en 19e-eeuwse jurken, japonse rokken en wat al niet. Opvallend zijn steeds de boezempartijen. Onze voormoeders moeten decennialang met ontblote tepels hebben rond gelopen. Dus niet alleen in de Napoleontische tijd, zoals ik altijd dacht. Of zijn nu simpelweg de sjaaltjes weggelaten?

Wie naar de tentoonstellingszalen toe loopt, moet in het trappenhuis vlak daarvoor even omhoog kijken. Alleen daar kan je onder de rokken kijken.— RvV

¶ De tentoonstelling Catwalk in het Rijksmuseum duurt tot 16 mei 2016. Info hier. Een mooie gelegenheid om daarna het kimonomeisje van Breitner te bewonderen (tot 22 mei 2016).

Dit bericht is geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *