Deze Hogarth is geen Hogarth

william-hogarth-the-beggars-opera-coll-washington-gallerymaandag 31 oktober 2016 – Ik ben gek op William Hogarth. Met zijn schilderijen ging hij al even satirisch te werk als Weyerman in zijn tijdschriften. Het zijn vaak verhalen, vol met verwijzingen naar weer andere verhalen. Het resultaat zijn levendige en karikaturale theaterstukken, vol met details uit het leven op straat in de grote stad.

Gelukkig is zijn oeuvre gigantisch en verschijnen er van tijd tot tijd boeken en tentoonstellingen over. Zo verschijnt volgende week een catalogus van al zijn schilderijen, samengesteld door Hogarth-expert Elisabeth Einberg. Voor de gelegenheid onderwierp ze het oeuvre aan een kritisch onderzoek: zijn ze wel geschilderd door Hogarth? Haar conclusie bij A Scene from The Beggar’s Opera (±1728) is voor sommigen misschien pijnlijk.

In de Sunday Times staat een kort interview met haar over het schilderij. Het is een van de eerste Engelse schilderijen waarop een theatervoorstelling is uitgebeeld: een scene uit de satirische Beggar’s Opera van John Gay, voor het eerst opgevoerd in het Lincoln’s Inn Theatre in 1728. Het stuk was een persiflage op de Italiaanse muziekwereld uit de vroege 18e eeuw. In plaats van aristocraten of notabelen als hoofdpersonages, koos Gay voor de allerlaagste bevolkingsklassen. Het schijnt dat Hogarth de première heeft bijgewoond.

Centraal op het schilderij staat struikrover Macheath, in een rode jas. Hij is geboeid; ook aan zijn enkels zitten ketens. Hij staat tussen twee geliefden. Aan de ene kant zit Lucy Lockit, de dochter van de cipier, op haar knieën. Aan de andere kant staat Polly Peachum, de dochter van de bendeleider die zo machtig is dat hij rechtszaken kan beïnvloeden. Deze bendeleider staat als een advocaat afgebeeld, rechts van Macheath (verder lezen).

Het bewuste schilderij wordt vanouds toegeschreven aan Hogarth. Maar dat was altijd onterecht, concludeert Einberg op basis van het kleurgebruik en de penseelstreek. Bovendien kan je op Hogarths schilderijen altijd exact de afgebeelde figuren herkennen. Maar dat is op dit doek niet het geval.— Rietje van Vliet

¶ Elizabeth Einberg, William Hogarth. A Complete Catalogue of the Paintings. Yale University Press 2016. ISBN: 9780300221749. Prijs: $150 (hardcover, 432 blzz.)

Dit bericht is geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *