Bij de dood van een groot kenner van de Nederlandse bloemschilderkunst
dinsdag 31 juli 2018 –In 1985 sprak Sam Segal voor de Stichting Jacob Campo Weyerman over de bloemschilderijen van Weyerman. Met lichtbeelden. Segal, botanicus en kunsthistoricus, genoot sedert 1970 faam als kenner van de Nederlandse bloemschilderkunst. In dat jaar 1970 had hij de tentoonstelling Boeket in Willet samengesteld en van de getoonde bloemschilderijen ongekende analyses vervaardigd.
Hij liet in 1985 de achttien aanwezigen zien welke bloemen door Weyerman geschilderd waren, soms combinaties van bloemen van diverse seizoenen, en uiteindelijk evalueerde hij de in beperkte mate overgeleverde schilderijen als ‘doorzichtig’ en prees hij Weyermans uitzonderlijke penseelstreek. Bij zijn lezing profiteerde Segal van een door hem omstreeks 1975 gestarte ‘beelddocumentatie stillevens’.
Later zag ik de grote De Heem-tentoonstelling, die ook in sterke mate het stempel van Segal droeg. Zijn rijke stillevendocumentatie schonk Segal in 2013 aan de Rijksdienst voor Kunsthistorische Documentatie.
Nog geen twee maanden geleden, op 11 juni van dit jaar, overleed Segal in zijn woonplaats Norwich. Voor 2019 staat zijn grote boek over Hollandse en Vlaamse bloemstillevens aangekondigd.
Van zijn optreden in 1985 herinner ik me niet heel veel meer, maar wel dat hij zich in zijn voordracht uiterst bescheiden presenteerde. En met een open oog naar het werk van Weyerman keek, zonder zich in zijn voordracht te distantiëren van de duistere kanten van Campo.
Op zijn grote boek, dat volgend jaar bij Brill verschijnt, verheug ik me zeer. Het zou mooi zijn als het boek ‘betaalbaar’ is. —Peter Altena
Jan Bruggeman en ik zijn begin 2012 in Amsterdam gastvrij door hem ontvangen, toen wij meer wilden weten over de bloemstillevens van Jan Frans van Son en Weyerman (zie MedSJCW 37 (2014), p. 1-12). Wij zullen ons Sam Segal blijven herinneren als een rustige en bescheiden, bijzonder deskundige en behulpzame man.