‘Blumenstilleben in einer Nische’

Een nieuwe Weyerman?

donderdag 21 maart 2024 – Vandaag is het de laatste kans voor campisten met een goedgevulde portemonnee. Het lijkt er namelijk op dat er vandaag een voor mij onbekend bloemenstilleven van Weyerman wordt geveild.

Er zijn wel wat vraagtekens. Het schilderij is volgens de catalogus van Hampel Auctions uit München (lot 487) van de Zwitserse kunstenaar Jakob Christoph Weyermann (1698–1757) en wordt aangekondigd als ‘Blumenstilleben in einer Nische’. Citaat:

Auf einem zentral vorspringenden Steinprofil steht in eine Nische gesetzt eine Balustervase mit zahlreichen überreifen Blumen wie Schneeball, Wicken und geflammten Tulpen.

Catalogusprijs: 8 tot 12000 euro. Als afmetingen wordt opgegeven: 73 x 68 cm. Maar. Is dit stilleven wel van de Zwitser, wiens oeuvre voornamelijk bestaat uit landschappen en dergelijke? Het veilinghuis noteert verder op zijn website:

Der Künstler war Schüler J. Beichs in München. Nach Aufenthalt in Nürnberg war er seit mindestens 1732 ansässig in Augsburg. Den Hauptteil seines Schaffens machen seine Landschaftsgemälde aus, teils mit figuraler Staffierung.

Het is mij niet duidelijk waarom Beichs erbij gehaald wordt, vooral omdat Weyermann expliciet als kunstenaar wordt aangewezen.

Stillleben mit Blumen in einer Marmornische
Het schilderij is op 6 december 1989 ook al eens onder de hamer geweest, meldt het veilinghuis, namelijk bij Sotheby’s in Londen (lot 61). Bij een recentere veiling van het schilderij, op 1 juli 2022, eveneens in München (Scheublein Art & Auktionen, lot 565) werd de Sotheby’s-veiling ook genoemd. Bij Scheublein heet het stilleven een ‘Stillleben mit Blumen in einer Marmornische’. Als afmetingen werd toen opgegeven 68 x 54,5 cm: een stuk kleiner dan wat bij Hampel wordt vermeld. Het verschil zou kunnen zijn ontstaan doordat de lijst niet resp. wel is meegeteld.

Einde verhaal? Nee dus. Allereerst de catalogusprijs. Die werd twee jaar geleden geschat op 6 tot 7000 euro. Een stuk lager dan de huidige catalogusprijs. Opmerkelijker is echter de naam van de schilder die er toen bij werd vermeld: ‘zugeschrieben’ aan Jacob Campo Weyerman. Die toeschrijving was gebaseerd, aldus Scheublein Art & Auktionen, op de vermelding in de Sotheby’s-catalogus, waarvoor indertijd Sam Segal was geraadpleegd.

In het postuum verschenen artikel van Segal over Weyermans stillevens, verschenen in de MedJCW 2023-2, wordt het schilderij in kwestie niet genoemd. Drie vragen. Heeft Segal het vergeten te vermelden of was hij teruggekomen van zijn toeschrijving? En: waarom heeft Hampel de toeschrijving van Segal/Sotheby’s naast zich neergelegd? En als laatste: heeft de recente prijsstijging te maken met de nieuwe toeschrijving? Er is, kortom, nog wel wat zoekwerk te verrichten… – Rietje van Vliet

Dit bericht is geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.