Nieuwe toneelopvattingen leiden tot nieuwe theaters

donderdag 10 mei 2012 – Het Amsterdamse Centrum Gouden Eeuw Studies (of zoiets) organiseert regelmatig lezingen over onderwerpen die ook de 18e eeuw betreffen. Vandaag spreekt de Vlaamse onderzoeker Timothy De Paepe over de innovaties in schouwburgarchitectuur in de 17e en 18e eeuw, als gevolg van vernieuwde inzichten over toneel.

De Paepe promoveerde vorig jaar op dit onderwerp. Zijn proefschrift (‘Une place pour les commedies…’ De relatie tussen inrichting, repertoire en gebruik van de Antwerpse theatergebouwen tussen 1610 en 1762) gaat over de relatie tussen en de evolutie van het repertoire en de toneelgebouwen in Antwerpen tussen 1610 en 1762. Citaat aankondiging lezing:

Tussen het begin van de zeventiende eeuw en het midden van de achttiende eeuw veranderde het toneelleven in Antwerpen drastisch. Het was een tijd waarin de schouwburgarchitectuur evolueerde van een Middeleeuwse vorm naar een vorm zoals we die nu nog kennen, waarin het theaterbedrijf werd geprofessionaliseerd en gecommercialiseerd, waarin nieuwe genres zoals opera ingang vonden, en waarin de eerste publieke theaters van de stad hun deuren openden.

Toen de avonturier en schrijver Karl Ludwig von Pöllnitz Antwerpen in 1732 bezocht, beschreef hij zelfs hoe er ‘een van de mooiste theaters buiten Italië’ te zien was. Vreemd genoeg werd het Antwerpse theaterleven in dat tijdperk van de eerste schouwburgen tot nog toe nauwelijks onderzocht, en wil het traditionele beeld zelfs dat er op het vlak van theater weinig te beleven viel in Scheldestad.

¶ ‘Het toneelleven in Antwerpen: repertoire en architectuur’, lezing van Timothy De Paepe. Vandaag van 15:30 tot 17:00 uur. Plaats: Bushuis/ Oost Indisch Huis, Kloveniersburgwal 48, Amsterdam (VOC-zaal). Info hier. Info proefschrift hier.

Dit bericht is geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink.