vrijdag 13 juli 2012 – Weyerman was schrijver, schilder en kunstverkoper. Vooral over dat laatste is bij de meeste campisten weinig bekend. Daar is wel wat verandering in gekomen, want over de kunsthandel eind 17e en begin 18e eeuw schreven en spraken eerder Koenraad Jonckheere en Filip Vermeylen (zie literatuuroverzicht).
Ook over de kunsthandel begin 17e eeuw is een en ander bekend. Zojuist verscheen er in de fraai geïllustreerde Zeven Provinciën Reeks (Verloren) een boek over, geschreven door de Leidse kunsthistorica Marion Boers: De Noord-Nederlandse kunsthandel in de eerste helft van de zeventiende eeuw. Flaptekst:
Buitenlandse toeristen die in de zeventiende eeuw Holland bezochten, meldden vol verbazing dat zelfs tamelijk eenvoudige burgers schilderijen aan de muur hadden. In geen enkel ander Europees land was er zo’n levendige kunsthandel. Door het grote aanbod was er sprake van een moordende concurrentie. Artistiek talent alleen was voor een kunstenaar niet voldoende om van zijn bedrijf een succes te maken, hij moest ook ondernemer zijn.
In dit boek beschrijft Marion Boers de distributiekanalen die werden ontwikkeld om het ruime en zeer diverse aanbod aan schilderijen op een aantrekkelijke manier in de markt te zetten. Veel kunstenaars hadden een winkel waarin ze originelen en kopieën uit hun eigen werkplaats verkochten.
Daarnaast speelde de professionele kunsthandel een belangrijke rol, al dan niet in combinatie met amusement (loterijen) of spanning (veilingen). Dankzij het wijdvertakte netwerk van verkoopmogelijkheden kon kunst een echte rage worden.
¶ M. Boers, De Noord-Nederlandse kunsthandel in de eerste helft van de zeventiende eeuw. ISBN 9789087042882. Verloren. 116 blzz voor € 14.