zaterdag 24 november 2012 – Gisteren mocht Museum Meermanno een belangrijk portret van zijn naamgever, Johan Meerman (1753-1815), in ontvangst nemen. Het schilderij was na zijn dood achtergebleven bij zijn weduwe, de dichteres Anna Cornelia Mollerus.
Na haar overlijden in 1821 werd het kunstbezit van de Meermannetjes verdeeld. Een groot deel ervan kwam terecht bij de familie van Westreenen, met wie Meerman verwant was. Na verloop van tijd verhuisde het naar het museum.
Maar niet het portret van Meerman zelf, geschilderd door Robert Lefèvre. Want dat was terechtgekomen bij de familie Mollerus. En daar bleef het eeuwenlang. Tot gisteren dus (persbericht).
Lees hier de bio van Anna Cornelia Mollerus. Ze was na de dood van haar eerste echtgenoot, de Culemborgse predikant Abraham Perrenot, opnieuw getrouwd, deze keer met Johan Meerman. Ze hadden elkaar hun ‘sentiments mutuels’ (wederzijdse genegenheid) verklaard, schreef ze aan Hemsterhuis, en zouden de rest van hun samenzijn gek op elkaar blijven.