Framing tijdens de Franse Revolutie

The Politics of the Provisionalmaandag 26 augustus 2013 – In de namiddag van 5 mei 1793 had een grote menigte zich verzameld op de Place de la Bastille om een bijzonder schouwspel bij te wonen. Er werd een grote cederhouten kist opgegraven, die daar een jaar eerder, op 14 juli 1792, de derde verjaardag van de bestorming van de Bastille, met veel symbolische daadkracht begraven was.

De kist bevatte het voetstuk voor een monument voor de vrijheid (dat evenwel nooit zou worden opgericht). Er zaten verder assignaten in, munten en medailles waarop vertegenwoordigers van zowel het Ancien Régime als het Assemblée Nationale Législative waren afgebeeld. Ook zat er een in koper gebonden exemplaar van de Grondwet van 1791. Verder zat er in de kist een bronzen plaquette waarop de Verklaring van de Rechten van de Mens was gegraveerd.

Met deze indrukwekkende en vooral symbolische scène begint Richard Taws zijn onlangs verschenen Politics of the Provisional. De scène was een soort omgekeerde re-enactment, schrijft hij in de inleiding. Anders dan het jaar daarvoor moest de inhoud van de kist nu – de revolutionairen waren vervangen door nieuwe revolutionairen – in stukken worden geslagen: een ritueel waarbij herinneringen aan het foute verleden moesten worden uitgewist. Toch werd de inhoud niet helemaal vernietigd, want de kist met gehavende inhoud (plaatje) werd direct daarna overgebracht naar het zojuist opgerichte Nationaal Archief, waar ze nog altijd wordt bewaard.

Dit boek gaat over framing. Over de manier waarop het revolutionaire bewind in Frankrijk zijn citoyens bij de les wilde houden. In deze roerige jaren van de Franse geschiedenis zijn relatief weinig kunstwerken gemaakt die het revolutionaire élan moesten verbeelden. Daarom richt Taws zich – anders dan wat kunsthistorici doorgaans doen – op wegwerpmateriaal en alledaagse gebruiksvoorwerpen.

Aan de hand van de visuele cultuur tijdens de Franse Revolutie laat hij zien hoe de samenleving was doordrenkt van de nieuwe ideologie. Dit doet hij aan de hand van almanakken, papiergeld, paspoorten, kranten, ambtelijke vignetten, stempels, wetten, formulieren, karikaturen, speelkaarten, portretten, liederen, schilderijen, tekeningen, kleding en meubels.

¶ Richard Taws, The Politics of the Provisional. Art and Ephemera in Revolutionary France. Penn State University Press. ISBN 978-0-271-05418-6. Prijs $ 50 (288 blzz, hardcover, rijk geïllustreerd).

Dit bericht is geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink.