Dansend achter de duivel

Keeshonden dansend achter de duivelzaterdag 30 augustus 2014 – Mirlitons zijn genoemd naar het gaasje waarmee Parijse dames aan het begin van de 18e eeuw hun kapsels in model brachten. De spotliedjes over deze kapsels kregen op een gegeven moment de naam mirliton mee. Op de precieze melodie werd eindeloos gevarieerd. Gaandeweg kregen ook de liedjes een andere inhoud, al hebben ze wel steeds met meisjes te maken. Het WNT geeft slechts de betekenis van populair deuntje mee, maar vergeet te noemen dat het vaak pikante liedjes zijn.

Onder deze prent met keeshonden die achter de duivel aan dansen, is ook een mirliton afgedrukt:

Tza rustig repje Keezen
Mironton…..
Tza lustig repje Keezen
De Speelman ga u voor. bis
’t Kan niet anders weezen
Mironton
’t Kan niet anders weezen
Het moet er maar meê door.

Tot dusver geen sterke tekst (verder lezen). En ook niet een mirliton over hupse meisjes. De prent is van 1787. De duivel is de speelman die de keeshonden meevoert naar de hel. Twee duiveltjes houden bladmuziek omhoog. De spotprent is gemaakt, aldus de website van het Rijksmuseum, naar aanleiding van het Vliegend Legertje en de politieke toestand in 1787. Dat Vliegend Legertje van Mappa was een groep guerillastrijders die het platteland in Holland onveilig maakte. Orangisten vreesden het legertje alsof het IS was. Bij wijze van spreken dan. — RvV

Dit bericht is geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *