dinsdag 2 september 2014 – Tijdens de Zevenjarige Oorlog werd de Alte Kreuzkirche in Dresden door de Pruisische troepen verwoest. Bernardo Bellotto, aka Canaletto, legde het resultaat in 1765 vast (plaatje).
Wie denkt dat de Saksische overheid gelijk begon met de wederopbouw, heeft het mis. Dertig jaar lang heeft men gedelibereerd over de vraag of de kerk bij de restauratie een barokke of een klassicistische gevel moest krijgen.
Het schilderij van Canaletto, waarvan hierboven (rechts) een uitsnede te zien is, hangt momenteel op de grote expositie in de Kunsthalle van München: Rembrandt—Tizian—Bellotto. De expositie, waar zo’n honderd schilderijen uit de legendarische collectie van de Dresdner Gemäldegalerie te zien zijn, is vanaf december in Groningen (!) te zien en vanaf juni 2015 in Wenen.
De schilderijen dateren uit de periode dat August de Sterke en zijn zoon August III keurvorst van Saksen én koning van Polen waren (1670-1733 resp. 1696-1763). Het was een tijdperk van grote economische en culturele bloei. De bouw van de kathedraal en de Frauenkirche tijdens deze periode gaf Dresden zijn wereldberoemde silhouet. Prestigieuze schilders als de Italiaanse Canaletto en Louis de Silvestre werden als hofschilders aangetrokken om daar het bruisende culturele leven te vereeuwigen.
Augustus de Sterke was degene die een begin maakte met een koninklijke kunstcollectie die haar weerga niet kende en die uitgroeide tot de Dresdner Gemäldegalerie. Hij drukte daarmee zijn machtige positie uit als én keurvorst én koning van het grote Polen. Hij was daar in 1697 op de troon verheven. Hendrik Doedijns heeft zich daarover in zijn Haegse Mercurius nog enorm vrolijk gemaakt, waardoor men ook in de Republiek kon smullen van het bekende gekrakeel op de Poolse Landdag.
Gedurende de hele 18e eeuw dijde de koninklijke collectie uit. Een frequente bezoeker was bijvoorbeeld kunsthistoricus en archeoloog Johann Joachim Winckelmann, die uitgebreid een verslag deed van zijn ervaringen. Op de tentoonstelling is een groot aantal werken te zien die hij vol bewondering heeft beschreven. — RvV
¶ De tentoonstelling Rembrandt—Tizian—Bellotto: Geist und Glanz der Dresdner Gemäldegalerie is nog tot 23 november te zien in de Kunsthalle der Hypo-Kulturstiftung (München). Info hier. Daarna verhuizen de schilderijen tijdelijk naar het Groninger Museum (info).