dinsdag 2 september 2013 – De bekende muziekhistoricus Dirk Balfoort zei het al in 1938: ‘Quirinus van Blankenburg recht heeft op een ereplaats in de rij der 18de eeuwse Nederlandse componisten.’ Vorige week heeft deze Nederlandse componist die plaats eindelijk gekregen. Dat wil zeggen: over hem en overige leden van de illustere familie Van Blankenburg is nu een lijvige monografie verschenen.
Quirinus van Blankenburg (1654-1739) werd al op z’n 15e aangesteld als organist van de remonstrantse kerk te Rotterdam. In 1700 werd hij organist van de Nieuwe Kerk van ‘s-Gravenhage. Hij leidde er een Collegium Musicum, een vereniging met tot doel concerten te geven. Eén van zijn leerlingen was vermoedelijk Unico Wilhelm graaf van Wassenaer.
Verder onderzocht Van Blankenburg in zijn Elementa musica (1739) het 31-toonstelsel van Christiaan Huygens. In een tijd dat iedereen bezeten was van alles wat Italiaans was, schreef ook hij Italiaanse composities. Citaat blurb:
Quirinus van Blankenburg […] kan worden beschouwd als een van de meest markante musici uit de Nederlandse barok. Zijn bekendste werk is Elementa musica (1739), een muziektheoretische verhandeling waaraan hij naar eigen zeggen zestig jaar gewerkt heeft. Zijn bewaard gebleven composities tonen de kenmerken van een vaardig en origineel componist van on-Nederlandse allure.
Zijn cantate l’Apologie des femmes wordt in dat kader het eerst genoemd maar ook een werk als De verdubbelde harmony, een suite voor klavecimbel, werd al in zijn tijd geprezen door collega-componisten als Antonio Caldara, Josef Fux en Georg Friedrich Händel.
¶ Rein Verhagen, Quirinus en de andere Van Blankenburgs. Drie generaties musici in de zeventiende en eerste helft van de achttiende eeuw. Uitgeverij Erve Muziek. ISBN 9789082051018. Prijs: € 49,50 (hardcover, 480 blzz.). Beluister en bekijk hier de Fuga Obligata van Quirinus van Blankenburg.