donderdag 26 september 2013 – Sinds het Rijksmuseum zijn collectie digitaal toegankelijk én grotendeels beschikbaar heeft gesteld, kom je ineens voor verrassingen te staan: een allegorie op de schilderkunst, van ene I.C.W. De catalogiseerder heeft hieraan de naam van Jacob Campo Weyerman gekoppeld. Dat zou zo maar eens kunnen kloppen.
Misschien zijn er campisten die deze ets al jaren kennen, maar ik behoor hier niet toe. Voor mij is de prent volkomen nieuw. Het Rijks heeft erbij geschreven:
Een mannelijke, gevleugelde allegorische figuur op de wolken. De vlam van Inspiratie brandt boven zijn hoofd. Hij is omringd door diverse schildersattributen. In zijn hand een vel waarop: “Kerekvruchten”.
‘Kerekvruchten’. Raar woord (op de illustratie klikken voor beter zicht). Geen idee wat het woord betekent. En helemaal niet in hoeverre het woord iets te maken heeft met de allegorie op de schilderkunst. De prent lijkt bestemd te zijn geweest als frontispice, maar voor welk boek? Een onbekend werk van Weyerman zelf? In ieder geval niet voor zijn Konstschilders. Zelfs in deel 4, met een allegaartje aan prentjes die de uitgever kennelijk nog in de kast had liggen, is deze afbeelding niet teruggevonden.
De datering is onduidelijk. Het verzamelaarsmerk is Lugt 240, hetgeen duidt op de vroegere bezitter Frits Lugt. Voor de website heb ik de randen eraf gesneden, maar in het exemplaar van het Rijks zitten ze er nog aan (signatuur RP-P-OB-61.167). Misschien dat iemand hier meer over weet? — RvV
Reactie PT: Volgens mij staat er op de prent ‘Kerkervruchte’. Misschien een soort factice-titelprent voor JCW’s geschriften uit de gevangenis?
Update RvV: Een foto van de afbeelding bevindt zich al sinds jaar en dag in het stichtingsarchief (zie MedJCW 1987, p. 35). Maar het raadsel blijft onbeantwoord.
Reactie AB: Op het vel op de Rijksmuseumprent lees ik: ‘kerkervruchten’, niet ‘kerekvruchten’. Dat zou dan een directe verwijzing kunnen zijn naar JCW’s gevangenis?