De pakketboot Hellevoetsluis-Harwich

dinsdag 13 september 2011 – Een groot probleem voor een behouden vaart op de pakketboot Hellevoetsluis-Harwich vormden de kapers.

Het gevaar was zo reëel dat als voorschrift gold, dat de post verzwaard werd. Bij dreiging werden de postzakken overboord gezet, waarna ze onmiddellijk zonken. Ze vielen dan niet in handen van de kapers. Helaas lukte dit niet altijd.

De Duinkerkse kapers zijn voor ons een begrip, maar er waren ook Engelse vrijbuiters. Verrassend is dat ook Zeeuwen van wanten wisten. Zo slaagde in 1782 de Zierikzeese kapitein Jan-Willem Sextroh erin de Dolphin van kapitein Flynn te overmeesteren. De reder van Sextroh gaf ruime publiciteit aan dit succes (zie bijgaande prent).

Kapitein Stevens was er een eeuw eerder, in 1693, beter van afgekomen. Hij ontsnapte op techniek en snelheid aan een Franse kaper, en werd daarvoor vorstelijk beloond: een van zijn passagiers was Stadhouder-koning Willem III, die hem als dank een gouden ketting ter waarde van 60 pond liet overhandigen. De koning drong er na dit voorval op aan dat bij de pakketboten werd geïnvesteerd in snelheid, en niet in bewapening.

¶ Meer over de pakketboot Hellevoetsluis-Harwich vind je in ‘Reizen met de pakketbootdienst tussen Harwich en Hellevoetsluis‘. Het document bevat de lezing van Jac Fuchs, uitgesproken tijdens de expeditievergadering van 10 september jl.